Orzechy przez wysoką kaloryczność i dużą zawartość tłuszczu, często owiewane są złą sławą, jednak czy słusznie?


Jakie korzyści przyniesie nam regularne jedzenie orzechów?

  1. Orzechy zawierają mnóstwo antyoksydantów (więcej niż warzywa i owoce), antyoksydanty m.in. hamują powstawanie nowotworów, i są pomocne w ich leczeniu.

  2. Orzechy co prawda są wysokokaloryczne, jednak mają niski indeks glikemiczny, zawierają mnóstwo składników odżywczych i zmniejszają uczucie głodu, więc wbrew pozorom są zalecane w dietach odchudzających.

  3. Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

  4. Orzechy (szczególnie włoskie), doskonale wspierają rozwój mózgu i jego prawidłowe funkcjonowanie.

  5. Odżywiają nasz organizm i dostarczają duże ilości witamin i minerałów.


Co zawierają orzechy?

**Aby prawidłowo odtworzyć tabele na urządzeniach mobilnych, należy włączyć w przeglądarce komputerową wersje strony.

1. Zawartość podstawowych składników odżywczych w 100g: 

Nazwa produktu Wartość energetyczna [kcal] Białko [g] Tłuszcz [g] Węglowodany [g] Błonnik pokarmowy [g]
migdały 572 20,0 52,0 20,5 12,9
orzechy arachidowe 560 25,7 46,1 19,2 7,3
orzechy brazylijskie 656 14,3 66,4 12,3 7,5
orzechy laskowe 640 14,4 63,0 14,9 8,9
orzechy pistacjowe 589 20,5 48,5 25,0 6,1
orzechy włoskie 645 16,0 60,3 18,0 6,5


2. Zawartość składników mineralnych w 100g: 

Nazwa produktu Cynk [mg] Potas [mg] Wapń [mg] Fosfor [mg] Żelazo [mg] Magnez [mg]
migdały 3,12 778 239 454 3,0 269
orzechy arachidowe 3,27 720 58 385 3,2 180
orzechy brazylijskie 4,1 659 160 725 2,4 376
orzechy laskowe 2,45 616 186 333 3,4 140
orzechy pistacjowe 2,20 1090 135 500 6,7 158
orzechy włoskie 3,09 474 87 332 1,8 99


3. Zawartość witamin w 100g:

Nazwa produktu Wit. E [mg]   Wit. B1 [mg] Wit. B2 [mg] Wit. B3 [mg]
migdały 24 0,210 0,780 3,40
orzechy arachidowe 9,10 0,660 0,130 14,20
orzechy brazylijskie 5,7 0,6 0,0 0,3
orzechy laskowe 38,71 0,300 0,080 1,00
orzechy pistacjowe 5,20 0,820 0,170 1,10
orzechy włoskie 2,60 0,390 0,120 1,19


4. Zawartość tłuszczu ogółem oraz poszczególnych kwasów tłuszczowych w 100g:

Nazwa produktu Tłuszcz [g] SFA [g] MUFA  [g] PUFA [g]
migdały 52,0 4,74 33,65 10,90
orzechy arachidowe 46,1 6,10 22,91 14,58
orzechy brazylijskie 66,4 15,1 24,6 20,6
orzechy laskowe 63,0 4,51 48,80 6,56
orzechy pistacjowe 48,5 6,05 32,51 7,24
orzechy włoskie 60,3 6,56 9,40 41,16
Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K.: Tabele składu i wartości odżywczej żywności. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005, www.nutritiondata.self.com

orzechy

Ile orzechów spożywać każdego dnia?

Żeby czerpać z nich same korzyści, powinniśmy spożywać ok.30 gram orzechów dziennie.
W zależności od rodzaju orzecha 30g. to 10-30 sztuk, poniżej zbliżone porównanie:

30 gram orzechów przeliczone na sztuki:
  • orzechy makadamia –10
  • orzechy brazylijskie – 12
  • orzechy laskowe – 25
  • orzechy włoskie – 6
  • migdały – 25
  • orzechy nerkowca – 20-25
  • orzechy pistacjowe – 30-40
  • orzechy arachidowe – 25-30


Które orzechy są najzdrowsze?

Mówi się, że najzdrowsze wśród orzechów są migdały, zawierają najwięcej błonnika z nich wszystkich, bo aż 12,9/100g, są bogatym źródłem fosforu i magnezu, a także witaminy B2 i witaminy E.

Dodatkowo migdały zalecane są na poprawę trawienie i zgagę.
migdaly


Jak przechowywać orzechy?

Aby zachowały świeżość jak najdłużej, powinniśmy zamknąć je szczelnie w szklanym lub plastikowym pojemniku (ważne, aby nie miały dostępu do wilgoci) i schować w ciemne, chłodne miejsce (lodówka lub piwnica), tak przechowywane orzechy, zachowają świeżość nawet przez rok.
Można je w ten sam sposób przechowywać w szafce, jednak wtedy będą świeże maksymalnie kilka miesięcy (ok. 3 miesiące)


Bardzo serdecznie zapraszamy Was do naszego sklepu internetowego gdzie znajdą państwo różne rodzaje orzechów (z ekologicznych upraw), kremów orzechowych i wiele innych produktów z  orzechami: 

Orzechy brazylijskie

Orzechy włoskie

Orzechy laskowe

Orzechy nerkowca

Orzeszki piniowe

Orzechy macadamia

Orzechy pekan

Migdały

Płatki migdałowe

Orzechy w czekoladzie

Mieszanki studenckie

Kremy i masła orzechowe