Tłuszcze bez wątpienia są niezbędnym składnikiem w naszej diecie, są m.in. nośnikiem witamin, budulcem błon komórkowych i prekursorem hormonów, ale czy wszystkie tłuszcze są zdrowe? 

Tłuszcze roślinne czy zwierzęce?

Zaleca się, aby to tłuszcze roślinne w większości pokrywały nasze zapotrzebowanie na tłuszcz w codziennej diecie.
Oleje roślinne zawierają przede wszystkim kwasy tłuszczowe nienasycone, m.in. takie jak omega-3, omega-6 i omega-9, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu i mają na niego zbawienny wpływ, natomiast te pochodzenia zwierzęcego w większości zawierają tłuszcze nasycone, które także są bardzo ważne dla naszego organizmu (wyniki badań są często bardzo sprzeczne), jednak światowa organizacja zdrowia, zaleca ograniczenie ich w naszej diece.

Jakie właściwości zdrowotne mają oleje roślinne
  • Kwasy tłuszczowe nienasycone, które znajdziemy głównie w olejach roślinnych, są niezbędne do prawidłowego rozwoju umysłowego i fizycznego u dzieci
  • Dzięki wysokiej zawartości witaminy E, w niektórych olejach np. Olej z orzecha włoskiego, opóźniają starzenie i zapobiegają powstawaniu nowotworów
  • Zawierają wysoką zawartość kwasu omega-3 (np. olej lniany), który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania mózgu, układu nerwowego i wzroku.
  • Zwiększają poziom dobrego cholesterolu i zmniejszają poziom złego
  • Przyczyniają się do utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi i prawidłowej pracy serca
  • Pozytywnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci

Należy także wspomnieć, aby wybierać oleje roślinne nierafinowane i tłoczone na zimno, gdyż takowe zawierają wszystkie swoje substancje odżywcze i właściwości zdrowotne.
olej-roslinny

Jak używać olejów roślinnych 

Jeśli olej jest odporny na wysokie temperatury, to można z powodzeniem na nim smażyć i poddawać obróbce termicznej np. rzepakowy, słonecznikowy, kokosowy, palmowy. Natomiast większość pozostałych olejów powinno stosować się tylko na zimno. Można je także pić w celach zdrowotnych.
Oleje roślinne są także często stosowane w kosmetyce, można z nich zrobić m.in. maseczki na twarz, bądź nakładać bezpośrednio na włosy.


Jak wybrać dobry olej?

Wielu ludzi myśli, że wystarczy kupić olej roślinny z supermarketu i automatycznie jest on zdrowy (bo przecież jest roślinny), nie można się bardziej mylić, oleje roślinne na sklepowych półkach są w większości olejami rafinowanymi. Poprzez proces rafinacji, początkowo zawarte w nich kwasy tłuszczowe nienasycone, pod wpływem światła i wysokiej temperatury, przekształcają się w lipidy-bardzo szkodliwe wolne rodniki, dodatkowo proces rafinacji pozbawia olej większości witamin. Dlatego, aby olej działał na nas korzystnie, powinniśmy zwrócić uwagę na trzy czynniki:
  1. Przede wszystkim powinien to być olej nierafinowany/tłoczony na zimno.
  2. Powinien być zamknięty w ciemnej, szklanej butelce
  3. Powinien być z pierwszego tłoczenia
Dodatkowo, jeśli wybieramy olej, powinniśmy zwrócić uwagę na zawartość kwasów tłuszczowych, te z większą zawartością kwasów jednonienasyconych nadadzą się do smażenia i gotowania, a te z większą zawartością kwasów wielonienasyconych należy stosować wyłącznie na zimno.


Gdzie kupić dobry olej roślinny? 

Aby zakup był udany, należy wybrać się do sklepu ze zdrową żywnością lub poszukać w sklepach internetowych, należy pamiętać o tym, że oleje nierafinowane, będą znacznie droższe od rafinowanych, jednak myślę, że na zdrowiu nie warto oszczędzać. 

W naszym sklepie znajdziecie państwo, wysokiej jakości oleje zdrowotne, niepoddawane procesowi rafinacji, z ekologicznych upraw. 
Zachęcam do sprawdzenia naszej oferty: Oleje roślinne tłoczone na zimno

oleje